dissabte, 8 de setembre del 2007

Per fi al Tibet!



Doncs si, el Tibet era la meva fita i aqui soc! I Deu n'hi do si ha costat! En primer lloc per l'enorme volta que m'han obligat a fer els governs indi i xines per accedir-hi. Gairebe estic veient des d'aqui les muntanyes del Ladakh que vaig visitar ara fa dos mesos i que era la via d'entrada logica al Tibet. En segon lloc, per la terrible duresa del recorregut. De Kashgar a Ali on soc ara: 1.355 km, la major part per unes pistes en un estat mes que lamentable (ara entenc perque l'Enric va trencar aqui la seva bici) i travessant fins a nou ports de muntanya, alguns d'ells per sobre dels 5.000 metres. Per no parlar de les condicions de "l'allotjament"... Les tres nits que he acampat al voltant dels 5.000 han resultat una miqueta dures, sobretot pel fort vent que no em deixava dormir en tota la nit i que de vegades impedia fer alguna coseta de sopar calent. I que dir-vos de la merda acumulada durant aquests dies? Resulta curios com quelcom tan quotidia com una simple dutxa es converteix en un autentic luxe aqui.

Pero be, no em queixare pas, sabia on venia i sabia que tot aixo formava part d'allo que alguns en diuen aventura, per mi simplement experiencia (que no es poca cosa). I no penseu que nomes he patit. Si fos aixi ja hauria baixat de la bici. En aquest tipus de viatges hi ha moments durs, pero si els fem es perque n'hi ha d'altres de realment inoblidables. A mes, he fet en 16 dies un recorregut que habitualment es fa en 21. Tampoc puc queixar-me en aquest sentit, no creieu?

Ara soc a Ali, primera ciutat important del Tibet Occidental i on tothom aprofita per descansar, recuperar part del pes perdut, comunicar-se amb el mon i... dutxar-se!!!

Sortint de Kashgar. Vaig abandonar Kashgar massa rapid. Una llastima. A algu li semblara rididul el que dire, pero realment estic dedicant poc temps a aquest viatge. Gairebe tothom que volta per aqui en bici ho fa durant molts mesos o inclus anys. Aixo els hi permet arribar a les ciutats i gaudir plenament d'elles mentre es recuperen de l'esforc. Jo he planificat un recorregut massa llarg per tant poc temps i volia sortir rapid de Kashgar per intentar guanyar algun dia que em permetes gaudir mes de Lhasa, del Kailash, de Kathmandu o d'alguna de les fites del cami. De totes maneres, Kashgar em va agradar mes del que em pensava. Tothom m'havia dit que no valia res, que els xinesos se l'havien carregat... i d'acord, segur que no es la Kashgar que va coneixer Marco Polo, pero el que queda de la ciutat antiga consera coses molt interessants. Aixo si, dos mons en una mateixa ciutat. La part vella, de majoria uigur i la part nova, d'amplies avingudes i de moderns comercos ocupada pels xinesos.

Els primers 300 kilometres aproximadament son desesperants. El cel sempre gris, el desert mes lleig que mai he vist, totalment pla i amb rectes quilometriques... Una monotonia total. Almenys aqui la carretera es molt bona i aquest primer tram se supera rapidament amb tirades de 150 quiometres diaris. La meva especialitat, xupar roda dels motocarros electrics. A prop d'alguna ciutat mes o menys gran, aquests vehicles fan la funcio de transport public. Quan jo veia que algun m'avancava, apretava darrera d'ell i apa, a rebuf. Em feia gracia la cara d'estupefaccio dels passatgers dels motocarros veient com un tiu disfressat amb casc i ulleres d'extraterrestre i tibant d'un carro els seguia a 30 km/h a un metre i mig de distancia...

Es per la dreta? SI. O be es per l'esquerra? SI. El cami puja, baixa o es pla? (amb gestos amb la ma no gaire dificils d'imaginar) SI. Ho enteneu? Doncs aquestes son les respostes que donen els xinesos a alguna pregunta sobre el cami. No tenen ni punyetera idea de que els hi estas dient, pero ells diuen que si. La comunicacio amb els xinesos es complicada. D'angles, res de res. I el llenguatge gestual, com si no existis. De vegades et preguntes, tan dificil es escriure un preu o indicar-lo amb la ma? Ells parlen i es queden tan amples, encara que vegin que tu no tinguis ni idea de xines. Mes d'un cop et treuen de polleguera. Aaaaahhhhh!!!!! En d'altres moments poden resultar simpatics i agradables. No se, em desconcerten. No se que pensar d'ells despres de tant de temps.

Comite de benvinguda. Continuant amb els xinesos, m'ha resultat curios veure com durant els primers dies de recorregut cada vegada que m'aturava en alguna poblacio, deu, vint, trenta persones s'arreplegaven al voltant de la meva bicicleta. Aixo del carro els hi feia molta gracia i s'acostaven a veure'l. Despres, a comentar i analitzar cadascuna de les parts de la bici. El problema era que com jo, un cop controlada la cartera i la camara de fotos, em despreocupava de la bici, en el moment d'arrencar, els canvis gairebe sempre cridaven, ja que ells se n'havien encarregat de comprovar la utilitat de les palanquetes.

El fugitiu. Tornant al recorregut, un australia que vaig coneixer a Kashgar i que venia de fer el mateix trajecte en sentit invers, em va dir que a Yecheng, on comenca "l'autopista Xinjiang-Tibet" hi havia molta policia i que seria bo passar aquest tram de 50-60 km de nit. Amb tot el que jo havia sentit sobre els problemes per entrar al Tibet, vaig decidir fer cas d'un paio experimentat i apa, a les 12 de nit sortia com un furtiu cap al Tibet, apagant el meu frontal cada vegada que s'acostava un cotxe de policia per la carretera. Pero es clar, resulta que un no es Harrison Ford i al cap de 28 km els flamants neumatics Schwalbe Marathon XR que no punxen mai, van decidir no continuar i punxar per unica vegada en els 2.000 km que porto. Genial!! Les 2 de la matinada i a sobre el neumatic de darrera que m'obligava a desmuntar el carro. Que faig? L'arreglo? No, ara em fa molta mandra. Decisio: improvisar un bivac al costat de la carretera en un desert polsegos de merda. Alla s'acabava la fugida.

Despres vaig comprovar com el comentari de l'australia era una tremenda xorrada. Em van passar molts cotxes de policia pel costat i cap problema; als checkpoints, cap problema; un cop a Ali, cap problema per obtenir el permis. Alguns pensareu: ja t'esta be per burro! Quina xorrada estar pedalant a les 2 de la matinada! Be, potser si, pero jo penso que encara es una xorrada mes gran que a la mateixa hora les discoteques espanyoles estiguin plenes de joves deixant-se el fetge. Son simplement diferents maneres de fer l'idiota...
La llum del Tibet. Despres de passar els primers 300-400 km plans, desertics i grisos, la cosa es va animar una mica amb l'aparicio de les primeres muntanyes. Dur, molt dur, pero almenys diferent. De totes maneres, malgrat ser forca maco, em resultava una mica monoton. Paisatges de muntanya, si, pero massa repetitus. Per mi, realment el recorregut comenca a valer la pena de veritat a partir del primer port de muntanya de mes de 5.000 metres, quan s'entra a l'Aksai Chin i sobretot al final d'aquest, a la frontera amb el Tibet. Aqui comencen a apareixer forca llacs, pero per mi la llum, sobretot la llum es la que fa especial aquesta part del viatge. Els cels son senzillament impressionants. Les ultimes hores del dia son les millors. En aquesta hora la llum, el seu reflex sobre les muntanyes, el color del cel, dels nuvols, del terra, dels llacs es senzillament indescriptible. Es aleshores quan mes gaudeixo, quan pedalo a tota castanya per sobre dels 5.000 perque em sento mes fort que mai, quan pedalo tranquilament per gaudir plenament del paisatge o quan simplement crido, ric o ploro. Estic sol, soc l'amo dels meus sentiments i faig el que mes em ve de gust. Soc lliure.

Al vent, de cara al vent. Pero a mes de la llum, al Tibet tambe fa vent. N'havia sentit a parlar i segons algunes guies, sempre es compleix la Llei de Murphy i el vent bufa ineludiblement de cara. Jo no ho havia experimentat fins els ultims quatre dies, pero deu n'hi do si ho he viscut!!! Precisament quan el mes complicat d'aquesta part del recorregut ha acabat, apareix el vent per afegir una miqueta d'emocio. El penultim dia, circulant per una pista molt bona, ben compactada i totalment plana, la meva velocitat era de 7-9 km/h i apretant les dents per poder-la mantenir!! Espero que Murphy es relaxi els propers dies i que empenyi una miqueta per darrera.




El meu carro. De moment, la meva salut de conya, cap problema i la meva nova Conor esta funcionant a la perfeccio. El que ja em te una miqueta fins els collons i que em pot engegar el viatge a n'orris i acabar amb les meves il.lusions es el meu carro. S'han trencat ja diverses parts que he arreglat com he pogut i me l'han hagut de soldar dos cops. La darrera vegada que es va trencar no se si va ser gracies a Deu, a Ala, a Buda o a la Divina Providencia, pero al cap de cinc minuts va apareixer del no res el McGyver eslove, que em va fer una reparacio que jo hauria estat incapac de fer i em va permetre arribar al seguent poble per soldar el carro. Llastima que el seu problema era molt mes greu i ell i el seu fill estaven alla esperant que algun camio els carregues fins a Ali. Per cert, a la foto, no us perdeu la careta que fa servir el soldador tibeta per protegir els seus ulls. Visca la seguretat laboral!!


Gent d'arreu. Aixo no es ni el Camino de Sanitago ni la Transpirenaica. Per moltes raons aqui hi ha poqueta gent, pero si que he coincidit amb algu des que vaig sortir de Kashgar. Un raconet per aquells amb qui he compartit alguna vivencia. Els primers Michiel i Anna; ell holandes, ella de Singapur i residents a Nova Zelanda. Vaig compartir cinc nits amb ells, encara que no sempre pedalavem junts. Ella parlava xines i aixo facilitava molt les coses. El seu xines ens va permetre descobrir una dutxa publica en un dels poblats miserables que es troben pel cami i poder-me donar el plaer d'estar quinze minuts sota l'aigua bullint... Ooooohhh!!! Elie i Toni, una parella francoalemanya amb qui vaig compartir una memorable acampada al llac Pangong, amb el so de fons de l'onatge que em feia recordar a la nostra Costa Brava. I en ultim lloc, Primoz i el seu pare, la parella eslovena. No he pedalat amb ells, pero amb Primoz es curiosament amb qui mes he connectat aquests dies. Potser es per la idioma. Viu a Madrid i parla un perfecte castella. Em va dir que es dedicava professionalment a la fotografia i quan veig veure alguna de les seves obres a l'ordinador em vaig quedar senzillament de pedra. M'ha dit que he d'anar a alguna de les seves exposicions, potser a la que properament fara a Venecia. M'agradaria molt veure les seves fotos a mida real. Si voleu comprar-ne alguna, prepareu uns 6.000 euros... Son peces de col.leccionista.


Be, despres del merescut descans un cop acumulats 2.080 km, uns 300 km cap al Kailash i el Manarasovar, la muntanya i el llac sagrats. Aquesta part es presenta a priori mes suau. A mes, alla deixare la bici per fer una kora i redimir tots els meus pecats fent la volta caminant al Kailash, encara que potser no en tindre prou nomes amb una...
Despres, possiblement quedin uns 2.000 km mes. No ho se. Encara no tinc decidit quin cami seguir. L'unic que tinc clar es que intentare seguir gaudint tan com pugui.

11 comentaris:

Anònim ha dit...

Hola Tibetanu!!!

som el Josep Maria i la Eva :)

què podem dir-te? estem alucinant amb el teu viatge (si és que es pot dir viatge!),

jo acabo d'arribar de fer el carros de foc skyrunning en 1 dia, i encara alucino, però quan entro al teu blog em sembla haver fet una caminada popular un diumenge tarda amb botifarrada!

Ànims! disfruta-ho! mentre el remolc no et deixi tirat! :)

porta'ns una mica de filosofia tibetana que falta ens fa per al dia a dia!

I no paris d'escriure al blog, així nosaltres també viatjarem una miqueta amb tu!

Anònim ha dit...

Sii..si...eso no paris..¡¡ ara ens tenies una mica a l'espera ehhh????
M'alegra molt saber de tu..i em fa una enveja...però entenc que una dona sola per aquests paratges ..como que no ¡¡¡¡ no??? ajjaja
Bé quan arribis potser no tot és com sempre..potser trobis molt diferent el teu poble, la teva gent i potser durant un temps apreciiss moltes coses no?? jajja
Aquest divendres molts ens en recordarem de tu veient l'audiovisual de l'Enric.
PETONS ...

Anònim ha dit...

jordi, increíble!
no entiendo una palabra de catalan. pero las fotos son sensacionales!
mucha suerte durante el resto del viaje!
stefan

Anònim ha dit...

Ei! Jordi! Me alegro muchisimo de que todo vaya en marcha y además bien. Las fotos son preciosas jojo.
Apa! a continuar con el "pequeño" viaje y cuidate!

Anònim ha dit...

Hola Jordi!

Som la Lourdes i la Miriam! Ostres, ens hem divertit molt llegint les teves historietes! Deu ser genial vivenciar tot aixo... encara que tambe una miqueta dur.
Nosaltres per aqui vigilant els boscos! ;P Pero ja acavem i comencem a estudiar i treballar. Quan tornis segur que estaras super citat,pero fes un lloc a l'agenda per les germanes ok?

Disfruta i cuida't moltisim!

NúRiA ha dit...

Bones de nou Jordi!!! Ja veig que per fi has arribat al Tibet!!!!
Uuuufff!!! Llegeixo i no se ni que posar en el comentari. Es que les anècdotes que expliques son d'allò més alucinants i les fotografies que hi veig, uff! una passada...esque són inexplicables...encara imagino...quan vas veure cada paissatje...la cara que deuries possar. INCREIBLE NO? Bueno, ara si que...haries d'aprofitar al màxim...perquè, la veritat es que queda poquet!!! Per cert, deu ni do els kilometres que has arribat a fer eeeh!! Tela!!! jajajaja

En fi, que disfrutis que és el que toca!!

PD:....Un altre dia no et fiis tant dels desconeguts per molta experiència que et mostrin...jijiji! Més que res perquè..això de padalajar a les 2 de la matinada...tela eeeh...jajaja Després de tot el dia...i per la nit més...uf!! XD


Vinga un petó, cuide't i molt sort!!

Anònim ha dit...

Hola Jordi,
soy Antonio, un nuevo compañero de alli donde trabajas.
Apasionado por la bici, encuentro tu viaje una experiencia increible. Espero que todo te vaya genial, y que cuando vuelvas puedas contarnos más detalles de tus experiencias.

Escribe en el blog siempre que puedas, que somos muchos los que esperamos noticias.

Un saludo y suerte

Anònim ha dit...

Hola Jordi,
soy Antonio, un nuevo compañero de alli donde trabajas.
Apasionado por la bici, encuentro tu viaje una experiencia increible. Espero que todo te vaya genial, y que cuando vuelvas puedas contarnos más detalles de tus experiencias.

Escribe en el blog siempre que puedas, que somos muchos los que esperamos noticias.

Un saludo y suerte

paton ha dit...

ei jordi, soc en xavi. t´escric des de l´institut. t´enviem molts records i espero que tot segueixi tant be com sembla!!!!
algu m´havia espantat dient que no tornaries aquest curs perque volies operar-te o no se que pero no he llegit res. diguem algo per si haig de preparar mes sortides...
prou feina, una abraçada ben forta i que disfrutis!!!

Anònim ha dit...

hola jordi,
soy rosa la compañera de maria de trabajo, uno de los contactos para dejar la bici en india. Acabo de descubrir tu blog y las fotos son muy guays. Nosotros estuvimos este agosto haciendo la ruta desde lhasa a katmadu (eso si!, nada deportistas sino en 4x4). Solo queria comentarte que como he visto que quieres hacer el treking al campamento base del everet informarte que el camino es el mismo por el que pasan los 4x4 y a lo mejor no te apetecia. Supongo que la gente que te vas encontrando tambien te pone al dia.
Tambien nos gustaria informarte de los ultimos 20 kilometros de carretera hasta kodari (frontera con nepal) el paisaje cambia radicalmente pero el estado de la carretera es en eterna construccion!! nefasto!! y muy peligroso; y gente que la bajó en bici acabaron embarrados hasta el cuello,. Todo y que yo creo que fue mas peligrosa nuestra bajada en coche, de noche, lloviendo y con niebla. ..pero eso es otra historia! sigue disfrutando de tu aventura.
un saludo desde barcelona.
rosa

Anònim ha dit...

Hola Jordi. Rosa del Lauro y Óscar te enviamos un "ánimos" que te ayude a acabar el recorrido.
Òscar dice que tu si que eres su ídolo.Ya le gustaria a él estar allí.
Es emocionante leer tu ruta de viaje. Las fotos preciosas.
Por aquí todo igual. Por decirte algo; en el instituto, sigue tocando el timbre cada hora y en dos segundos hay que cambiar el xip. Y no podemos permitirnos el lujo de hacer en cada momento lo que deseamos. Comemos bien, pero no vemos esos paredones que tú ves, no notamos el viento ni vemos lagos en estos momentos. Así que empapate de todo y cuéntanos a la vuelta.
Disfruta. Besos y a seguir pedaleando, escribiendo y sobretodo fotografiando.